Wymiary szafek pracowniczych ubraniowych – jakie powinny być?
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych, higienicznych i komfortowych warunków pracy. W każdej szatni nie może zabraknąć szafek na odzież ochronną i własną pracowników, natomiast w kuchni lub pomieszczeniu socjalnym powinny się znaleźć szafki śniadaniowe. Poniżej przedstawiamy, jakie rodzaje szafek pracowniczych są dostępne, jakie wymiary powinny mieć szafki oraz jakie przepisy muszą zostać spełnione.
W jakich pomieszczeniach należy umieścić szafki pracownicze?
Obowiązek umieszczenia metalowych szafek BHP dotyczy wszystkich zakładów, w których konieczne jest noszenie specjalistycznego stroju roboczego. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wyróżnia cztery rodzaje pomieszczeń, w których szafki pracownicze powinny się znaleźć. Są to przede wszystkim:
- szatnie podstawowe (przeznaczone do przechowywania prywatnych i służbowych części garderoby),
- szatnie przepustowe (złożone z osobnego pomieszczenia na odzież prywatną i pracowniczą, ale połączone z natryskami),
- szatnie ubrań roboczych i ochronnych,
- szatnie odzieży własnej pracowników.
O szafki socjalne do składania ubrań prywatnych lub roboczych pracodawca ma obowiązek zadbać wtedy, gdy z różnych powodów (chociażby nadmiernego zabrudzenia) ubrania nie mogą być przechowywane wspólnie.
Szafka pracownicza – wymiary i podstawowe wymagania względem szatni
- Szatnia odzieży własnej – powinna być wyposażona w szafkę dla każdego pracownika i mieć 0,3 m² wolnej powierzchni dla każdej zatrudnionej osoby,
- Szatnia wieszakowa – każdy z pracowników musi mieć swój wieszak, natomiast stojaki powinny być jednopoziomowe i mieć siatkowe półki na obuwie oraz nakrycie głowy. Szerokość przejścia musi wynosić co najmniej 110 cm między rzędami wieszaków i 95 cm między ścianą a zewnętrznymi rzędami.
- Szatnia odzieży roboczej i ochronnej – powinna być wyposażona w szafki pracownicze do indywidualnego użytku dla każdego pracownika i mieć połączenie z umywalnią, natryskami i szatnią odzieży własnej.
- Szatnia podstawowa – powinna mieć połączenie bezpośrednie z umywalnią i mieć co najmniej 0,5 m² powierzchni podłogi na każdego pracownika korzystającego z przestrzeni. Musi być również wyposażona w dwie szafki pojedyncze lub jedną podwójną dla każdego z pracowników.
- Szatnia przepustowa – jest przeznaczona dla pracowników związanych ze stosowaniem lub wydzielaniem substancji trujących, dlatego część szatni musi być przeznaczona na odzież roboczą, a druga część na odzież własną. Między dwoma częściami muszą znaleźć się natryski.
Szafki pracownicze – wymiary i podział na rodzaje
Wyróżnić możemy dwa podstawowe typy szafek pracowniczych, czyli:
- szafa ubraniowa BHP dla pracowników,
- szafa pracownicze na jedzenie.
Zgodnie z przepisami BHP, przejścia między rzędami szafek roboczych muszą wynosić minimum 150 cm, natomiast odległość rzędu szafek od ściany musi liczyć co najmniej 110 cm. Takie wymagania mają związek z zasadami bezpieczeństwa i mają zapewnić możliwość swobodnego poruszania się pracowników na terenie firmy.
Jeśli chodzi o szafki śniadaniowe, głównym wymogiem jest to, aby meble były zamykane. Nie ma z kolei znaczenia, czy w firmie zostanie zastosowany podział na indywidualne szafki na jedzenie, czy szafki wspólne. Szafki śniadaniowe nie muszą być ogromne – przede wszystkim chodzi o pomieszczenie żywności oraz napojów. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się szafki śniadaniowe skrytkowe, które spełniają wszystkie przepisy.
Szafa ubraniowa – wymiary standardowe
Standardowe modele szafek pracowniczych mają następujące wymiary:
- wysokość – 150 lub 180 cm (doliczyć do tego należy 10 cm na cokół albo nóżki, lub 40 cm na ławkę),
- szerokość – 30 lub 40 cm,
- głębokość – 49 cm.
W przypadku zakładów pracy, w których pracownicy mają obowiązek zmiany ubrania na odzież roboczą np. fartuch, czy kombinezon, wymiary szafek pracowniczych muszą odpowiadać wielkości określonej w polskiej normie PN-75M-78711 – 1800x500x480 mm. Przepisy BHP wskazują również na niezbędny skład wyposażenia wnętrza szafki, który powinien zawierać drążek, półki i przegrodę dzielącą skrytkę na pół.
Ubraniowa szafka pracownicza – wymiary w małej szatni
Pomieszczenia sanitarne w miejscach pracy, jak również powierzchnie wydzielone na szkolne szatnie lub szatnie sportowe, mają najczęściej ograniczoną wielkość. W tym celu warto znaleźć firmę, która zajmuje się produkcją szafek socjalnych na wymiar. Wcześniej podane wymiary określone w przepisach BHP są jedynie jednymi z wielu wariantów budowy szafki, dlatego można je modyfikować według własnych potrzeb.
W małych szatniach każdy wolny skrawek powierzchni jest cenny – z tego względu warto zrezygnować z ustawienia na środku ławek czy krzeseł, a zamiast tego wybrać metalowe szafy ubraniowe BHP z ławkami, które są częścią całej konstrukcji. Metalowe meble modułowe nie tylko będą rozwiązaniem proekologicznym i ekonomicznym, ale również zapewnią możliwość modyfikacji wielkości poszczególnych skrytek.
Szafka pracownicza na ubrania – wymiary niestandardowe
Wiele firm oferujących szafki socjalne BHP oferują również meble, które są dostosowane do specyficznych potrzeb. Wliczyć w to można między innymi szafki do służb mundurowych (np. straży pożarnej), które muszą być nie tylko wystarczająco duże, ale również bardzo pojemne. W tym celu wewnątrz szafek muszą się znaleźć liczne przegródki i półki na wszystkie elementy umundurowania.
Większe szafki od standardowych wymiarów są również potrzebne w takich miejscach jak ośrodki narciarskie i wypożyczalnie sprzętu. Umieszczając takie meble, konieczne jest wykonanie szafek w niestandardowej wysokości tak, aby skrytka pomieściła nie tylko narty, ale również snowboard. Oprócz tego konieczne będzie dodatkowe miejsce na buty i kask.
Metalowe szafki BHP – wymiary i właściwy wybór mebli
Wybierając meble socjalne, takie jak szafki pracownicze BHP, oprócz odpowiednich wymiarów i elementów konstrukcyjnych, warto również zwrócić uwagę na trwałość i jakość wykonania mebli. Aby uniknąć pojawienia się korozji, warto wybrać szafki szatniowe wykonane z blachy ocynkowanej lub malowane proszkowo. Przydatnymi rozwiązaniami są również otwory wentylacyjne, które zapobiegają gromadzeniu się nieprzyjemnych zapachów. Z kolei rodzaj szafki socjalnej (na rynku dostępne są jednopoziomowe i dwupoziomowe modele) należy dobrać tak, aby wykorzystać dostępną powierzchnię.
FAQ:
1. Jakie wymiary powinna mieć szafka pracownicza?
Wymiary szafki ubraniowej zostały określone w polskiej normie PN-75M-78711 i obejmują wielkość 1800x500x480 mm. Są to jednak tylko jedne z wielu możliwych wymiarów.
2. Czy pracodawca musi zapewnić szafki pracownicze?
Pracodawca ma obowiązek zapewnić miejsce do przechowywania odzieży, butów, posiłków i innych rzeczy przynoszonych przez pracowników z domu.
3. Jakie powinny być szafki ubraniowe w miejscu pracy?
Rodzaj szafek oraz zagospodarowanie przestrzeni szatni zależy od rodzaju szatni, oraz ilości zatrudnionych pracowników. Szczegółowe wytyczne dotyczące szafek ubraniowych określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r.