Wymiary szafek pracowniczych ubraniowych – jakie powinny być?
24.08.2023

Wymiary szafek pracowniczych ubraniowych – jakie powinny być?

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych, higienicznych i komfortowych warunków pracy. W każdej szatni nie może zabraknąć szafek na odzież ochronną i własną pracowników, natomiast w kuchni lub pomieszczeniu socjalnym powinny się znaleźć szafki śniadaniowe. Poniżej przedstawiamy, jakie rodzaje szafek pracowniczych są dostępne, jakie wymiary powinny mieć szafki oraz jakie przepisy muszą zostać spełnione.

W jakich pomieszczeniach należy umieścić szafki pracownicze?

Obowiązek umieszczenia metalowych szafek BHP dotyczy wszystkich zakładów, w których konieczne jest noszenie specjalistycznego stroju roboczego. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wyróżnia cztery rodzaje pomieszczeń, w których szafki pracownicze powinny się znaleźć. Są to przede wszystkim:

  • szatnie podstawowe (przeznaczone do przechowywania prywatnych i służbowych części garderoby),
  • szatnie przepustowe (złożone z osobnego pomieszczenia na odzież prywatną i pracowniczą, ale połączone z natryskami),
  • szatnie ubrań roboczych i ochronnych,
  • szatnie odzieży własnej pracowników.

O szafki socjalne do składania ubrań prywatnych lub roboczych pracodawca ma obowiązek zadbać wtedy, gdy z różnych powodów (chociażby nadmiernego zabrudzenia) ubrania nie mogą być przechowywane wspólnie.

Szafka pracownicza – wymiary i podstawowe wymagania względem szatni

  • Szatnia odzieży własnej – powinna być wyposażona w szafkę dla każdego pracownika i mieć 0,3 m² wolnej powierzchni dla każdej zatrudnionej osoby,
  • Szatnia wieszakowa – każdy z pracowników musi mieć swój wieszak, natomiast stojaki powinny być jednopoziomowe i mieć siatkowe półki na obuwie oraz nakrycie głowy. Szerokość przejścia musi wynosić co najmniej 110 cm między rzędami wieszaków i 95 cm między ścianą a zewnętrznymi rzędami.
  • Szatnia odzieży roboczej i ochronnej – powinna być wyposażona w szafki pracownicze do indywidualnego użytku dla każdego pracownika i mieć połączenie z umywalnią, natryskami i szatnią odzieży własnej.
  • Szatnia podstawowa – powinna mieć połączenie bezpośrednie z umywalnią i mieć co najmniej 0,5 m² powierzchni podłogi na każdego pracownika korzystającego z przestrzeni. Musi być również wyposażona w dwie szafki pojedyncze lub jedną podwójną dla każdego z pracowników.
  • Szatnia przepustowa – jest przeznaczona dla pracowników związanych ze stosowaniem lub wydzielaniem substancji trujących, dlatego część szatni musi być przeznaczona na odzież roboczą, a druga część na odzież własną. Między dwoma częściami muszą znaleźć się natryski.

Szafki pracownicze – wymiary i podział na rodzaje

Wyróżnić możemy dwa podstawowe typy szafek pracowniczych, czyli:

  • szafa ubraniowa BHP dla pracowników,
  • szafa pracownicze na jedzenie.

Zgodnie z przepisami BHP, przejścia między rzędami szafek roboczych muszą wynosić minimum 150 cm, natomiast odległość rzędu szafek od ściany musi liczyć co najmniej 110 cm. Takie wymagania mają związek z zasadami bezpieczeństwa i mają zapewnić możliwość swobodnego poruszania się pracowników na terenie firmy.

Jeśli chodzi o szafki śniadaniowe, głównym wymogiem jest to, aby meble były zamykane. Nie ma z kolei znaczenia, czy w firmie zostanie zastosowany podział na indywidualne szafki na jedzenie, czy szafki wspólne. Szafki śniadaniowe nie muszą być ogromne – przede wszystkim chodzi o pomieszczenie żywności oraz napojów. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się szafki śniadaniowe skrytkowe, które spełniają wszystkie przepisy.

Szafa ubraniowa – wymiary standardowe

Standardowe modele szafek pracowniczych mają następujące wymiary:

  • wysokość – 150 lub 180 cm (doliczyć do tego należy 10 cm na cokół albo nóżki, lub 40 cm na ławkę),
  • szerokość – 30 lub 40 cm,
  • głębokość – 49 cm.

W przypadku zakładów pracy, w których pracownicy mają obowiązek zmiany ubrania na odzież roboczą np. fartuch, czy kombinezon, wymiary szafek pracowniczych muszą odpowiadać wielkości określonej w polskiej normie PN-75M-78711 – 1800x500x480 mm. Przepisy BHP wskazują również na niezbędny skład wyposażenia wnętrza szafki, który powinien zawierać drążek, półki i przegrodę dzielącą skrytkę na pół.

Ubraniowa szafka pracownicza – wymiary w małej szatni

Pomieszczenia sanitarne w miejscach pracy, jak również powierzchnie wydzielone na szkolne szatnie lub szatnie sportowe, mają najczęściej ograniczoną wielkość. W tym celu warto znaleźć firmę, która zajmuje się produkcją szafek socjalnych na wymiar. Wcześniej podane wymiary określone w przepisach BHP są jedynie jednymi z wielu wariantów budowy szafki, dlatego można je modyfikować według własnych potrzeb.

W małych szatniach każdy wolny skrawek powierzchni jest cenny – z tego względu warto zrezygnować z ustawienia na środku ławek czy krzeseł, a zamiast tego wybrać metalowe szafy ubraniowe BHP z ławkami, które są częścią całej konstrukcji. Metalowe meble modułowe nie tylko będą rozwiązaniem proekologicznym i ekonomicznym, ale również zapewnią możliwość modyfikacji wielkości poszczególnych skrytek.

Szafka pracownicza na ubrania – wymiary niestandardowe

Wiele firm oferujących szafki socjalne BHP oferują również meble, które są dostosowane do specyficznych potrzeb. Wliczyć w to można między innymi szafki do służb mundurowych (np. straży pożarnej), które muszą być nie tylko wystarczająco duże, ale również bardzo pojemne. W tym celu wewnątrz szafek muszą się znaleźć liczne przegródki i półki na wszystkie elementy umundurowania.

Większe szafki od standardowych wymiarów są również potrzebne w takich miejscach jak ośrodki narciarskie i wypożyczalnie sprzętu. Umieszczając takie meble, konieczne jest wykonanie szafek w niestandardowej wysokości tak, aby skrytka pomieściła nie tylko narty, ale również snowboard. Oprócz tego konieczne będzie dodatkowe miejsce na buty i kask.

Metalowe szafki BHP – wymiary i właściwy wybór mebli

Wybierając meble socjalne, takie jak szafki pracownicze BHP, oprócz odpowiednich wymiarów i elementów konstrukcyjnych, warto również zwrócić uwagę na trwałość i jakość wykonania mebli. Aby uniknąć pojawienia się korozji, warto wybrać szafki szatniowe wykonane z blachy ocynkowanej lub malowane proszkowo. Przydatnymi rozwiązaniami są również otwory wentylacyjne, które zapobiegają gromadzeniu się nieprzyjemnych zapachów. Z kolei rodzaj szafki socjalnej (na rynku dostępne są jednopoziomowe i dwupoziomowe modele) należy dobrać tak, aby wykorzystać dostępną powierzchnię.

FAQ:

1. Jakie wymiary powinna mieć szafka pracownicza?

Wymiary szafki ubraniowej zostały określone w polskiej normie PN-75M-78711 i obejmują wielkość 1800x500x480 mm. Są to jednak tylko jedne z wielu możliwych wymiarów.

2. Czy pracodawca musi zapewnić szafki pracownicze?

Pracodawca ma obowiązek zapewnić miejsce do przechowywania odzieży, butów, posiłków i innych rzeczy przynoszonych przez pracowników z domu.

3. Jakie powinny być szafki ubraniowe w miejscu pracy?

Rodzaj szafek oraz zagospodarowanie przestrzeni szatni zależy od rodzaju szatni, oraz ilości zatrudnionych pracowników. Szczegółowe wytyczne dotyczące szafek ubraniowych określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r.

Bestsellery

Szafa na chemikalia certyfikowana SNCH3

Szafa na chemikalia certyfikowana SNCH3

Zobacz produkt
Szafa biurowa SB800

Szafa biurowa SB800

Zobacz produkt
Zawieszka haczyk pojedynczy ZL200

Zawieszka haczyk pojedynczy ZL200

Zobacz produkt
Stół roboczy SR2011

Stół roboczy SR2011

Zobacz produkt

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej informacji w Polityce Cookies.

Rozumiem