Stanowisko warsztatowe – jak je urządzić?
7.04.2023

Stanowisko warsztatowe – jak je urządzić?

Wykonując pracę w garażu lub warsztacie, konieczne jest profesjonalne stanowisko warsztatowe, spełniające odpowiednie warunki do wykonywania pracy. Zastanawiasz się, jak w prosty i tani sposób stworzyć idealne stanowisko? W takim razie przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak przygotować wydajne i przede wszystkim bezpieczne stanowisko do pracy w warsztacie.

Podstawowe zasady dotyczące projektowania warsztatu

Obiekty serwisowe samochodów są najliczniejszą grupą obiektów zaplecza motoryzacji. W przeciwieństwie do stacji kontroli pojazdów, warsztaty samochodowe nie mają jednoznacznych wytycznych określających wyposażenia technologicznego. Muszą jednak spełniać wszelkie wymagania w zakresie warunków technicznych dla obiektów budowlanych, bezpieczeństwa pracy, a także zapewnić komfort pracy w momencie wykonywania czynności obsługowych.

Podstawową zasadą projektowania warsztatu jest umiejętność dobrania rozwiązań w zakresie technologii i organizacji pracy, a przy tym uwzględnienie trwałości substancji budowlanej, przewidywanego postępu techniki samochodowej oraz urządzeń obsługowo-naprawczych.

Obiekt, który pod względem czasu użytkowania został oceniony na około 10 lat, powinien przyjąć rozwiązania technologiczne związane z trwałością zastosowanych urządzeń. W przypadku obiektu, który nie ma uwzględnionej perspektywy czasowej użytkowania, projekt warsztatu powinien umożliwiać zmianę aranżacji stanowisk i wymianę urządzeń bez wykonywania adaptacyjnych prac budowlanych.

Stanowisko warsztatowe – etapy projektowania

Projektując obiekt warsztatowy, najważniejsze znaczenie ma określenie przeznaczenia obiektu, zakresu prac obsługowo-naprawczych oraz typów obsługiwanych samochodów. Według przyjętych założeń, możliwe będzie ustalenie wymagań dotyczących minimalnych wymiarów stanowisk pracy, czyli pola pracy i wysokości „w świetle” nad stanowiskiem.

Przy projektowaniu niezbędna jest również podjęta decyzja, czy w warsztacie zostaną wykorzystane: podnośniki całopojazdowe, kanały obsługowo-naprawcze i specjalistyczne stanowiska np. naprawy nadwozi, komory lakiernicze, montaże ogumienia i stanowiska diagnostyki podwozia.

W następnej kolejności konieczne jest ustalenie ilości poszczególnych rodzajów stanowisk i wymagań dotyczących ciągów komunikacyjnych. Szerokość minimalnego przejścia w takich pomieszczeniach powinna wynosić 0,8 m. Pas komunikacyjny pod względem szerokości nie powinien być mniejszy niż 1,5 m.

Stanowisko warsztatowe – wymiary pól pracy

Stanowisko warsztatowe powinna zapewniać konieczną przestrzeń do wykonywania czynności obsługowo-naprawczych. Dla samochodów o d.m.c. (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3,5 tony, przestrzeń stanowiska powinna mieć przynajmniej 1,1-1,2 m. Dla pojazdów o d.m.c. powyżej 3,5 tony stanowisko powinno mieć co najmniej 1,5 m.

Minimalna szerokość stanowiska do obsługi samochodów musi wynosić około 4 m, dla samochodów dostawczych 4,4 m, a kolei dla ciężarówek i autobusów 5,5 m. Jeśli chodzi o długość pola pracy, powinna zapewniać pas roboczy z przodu pojazdu o szerokości 1,2 a 1,5 m, z czego długość z tyłu pojazdu musi wynosić minimum 0,8 m.

Jak urządzić stanowisko warsztatowe?

Podstawą na każdym stanowisku pracy jest komfort i ergonomia. Zarówno domowy warsztat, jak i profesjonalny warsztat samochodowy powinien być starannie zaplanowany. Im dokładniej zostaną przeanalizowane nasze potrzeby i możliwości, tym łatwiej możemy uniknąć słabych punktów w organizacji pracy, a także zakupów zbędnych sprzętów.

Podstawowym elementem stanowiska jest stół warsztatowy i krzesło. Chociaż wydaje się banalną kwestią, ma ogromne znaczenie – blat jest jednym z najczęściej wykorzystywanych miejsc do pracy. Konieczny jest zakup stołu dopasowanego do wzrostu użytkownika. Wielkość jest równie ważna, ponieważ blat powinien pomieścić wszystko, czego w danej chwili używasz. Dobre krzesło zlikwiduje z kolei pojawienie się bólu pleców.

Stanowisko warsztatowe metalowe

Aby w szybki i łatwy sposób zorganizować skuteczne miejsce pracy, nasz warsztat możemy zaopatrzyć w gotowe zestawy warsztatowe. Takie rozwiązanie sprawi, że niezbędne produkty będzie można rozłożyć w sposób intuicyjny i wygodny. Idealne zaplanowana powierzchnia robocza jest oczywiście bardzo ważna, ale równie istotne jest utrzymanie porządku, które jest możliwe dzięki wygodnym opcjom przechowywania. Jeśli zdecydujemy się na metalowe stanowisko warsztatowe, gotowy zestaw będzie zawierał m.in.:

  • blat roboczy,
  • liczne szuflady,
  • szafkę na narzędzia,
  • tablice narzędziowe.

Kanał na stanowisku warsztatowym

Stanowisko obsługowo-naprawcze może zostać wyposażone w kanały obsługowe lub podnośniki. Wybierając rodzaj stanowiska, musimy wziąć pod uwagę planowany rodzaj prac, które będą wykonywane na stanowisku, a także rodzaj obsługiwanych pojazdów, nakłady inwestycyjne i ograniczenia spowodowane konstrukcją obiektu.

Jeśli pomieszczenie będzie związane z pracami okresowymi samochodów, stanowiska kanałowe są najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Na dobrze zaprojektowanym kanale z powodzeniem możemy obsługiwać małe samochody osobowe, jak i duże samochody ciężarowe. Wykonywanie na stanowiskach kanałowych czynności naprawczych w obrębie kół jezdnych w samochodach osobowych zmusza pracownika do długotrwałego przyjmowania niewygodnej pozycji. Kanał w warsztacie ma jednak kilka bardzo ważnych zalet takich jak:

  • wyposażenie w instalacje technologiczne i urządzenia ułatwiające naprawdę podzespołów o znacznej masie,
  • szybki i bezpośredni dostęp do wszystkich elementów podwozia,
  • kontrole i regulacje geometrii układu jezdnego są możliwe do wykonania wyłącznie  na stanowisku kanałowym.

Podnośnik na stanowisku warsztatowym

Wybór podnośnika wiąże się z określeniem zakresu prac wykonywanych na konkretnych stanowiskach. Ma to związek z wysokością podnoszenia i dostępem do zespołów podwozia samochodu oraz kół, jaki umożliwiają poszczególne rodzaje podnośników. Ze względu na sposób podparcia możemy wyróżnić dwa rodzaje urządzenia:

  • podnośniki podprogowe – umożliwiają swobodny dostęp do zespołu zawieszenia i kół,
  • podnośniki z najazdami – zastępują kanał obsługowy i mogą być wyposażone w podnośnik niskiego podnoszenia lub podnośnik uwalniający oś.

Istotne jest, aby rzeczywista masa podnoszonego pojazdu nie była większa niż ¾ masy dopuszczalnej, jaką można obciążyć podnośnik. Przy projektowaniu stanowisk podnośnikowych trzeba również uwzględnić wykonanie odpowiedniej płyty nośnej lub zagłębienia fundamentowego.

Jeżeli szukasz rozwiązań dla własnej pracowni, sprawdź meble warsztatowe dostępne w naszej ofercie!

FAQ

1. Co musi zapewnić stanowisko robocze obsługi samochodów?

Stanowisko przede wszystkim powinno zapewnić niezbędne pole do wykonywania czynności obsługowo-naprawczych. Dla samochodów o masie do 3,5 tony zaleca się przynajmniej 1,1 m, dla pojazdów powyżej takiej masy przestrzeń powinna mieć co najmniej 1,5 m.

2. Jakie są koszty wykonania stanowiska kanałowego?

Koszt wykonania kanału jest zależny od jego wielkości, ale cenę można porównać do kosztów podnośników całopojazdowych. Przy kalkulacji kosztów trzeba wziąć pod uwagę zapewnienie prawidłowego odwodnienia dna i wykończenie ścian zapewniające łatwość utrzymania.

3. Jakie są zalety metalowego stanowiska warsztatowego?

Metalowe stanowiska będą w stanie zapewnić niezbędne pole pracy. Są odporne na czynniki mechaniczne i odporne na duże obciążenia spowodowane narzędziami.

Bestsellery

Szafa biurowa SB1000

Szafa biurowa SB1000

Zobacz produkt
Nadbudowa stołu NS302

Nadbudowa stołu NS302

Zobacz produkt
Regał metalowy otwarty RS30-2

Regał metalowy otwarty RS30-2

Zobacz produkt
Stół warsztatowy S2004

Stół warsztatowy S2004

Zobacz produkt